středa 14. února 2018

Knihomolí úvahy - #16 Jak více číst


Čtecí blok. Každého z nás někdy postihne a nyní došlo i na mě. Nejprve jsem ho nechala žít vlastním životem, ale pak jsem se rozhodla s tím něco dělat, když jsem viděla, jak počet přečtených knih nenarůstá. Takže tady jsem vám vypsala pár tipů, jak se s ním vypořádat.

Někdy koncem minulého roku jsem si uvědomila, že čím dál tím méně čtu. Celý týden jsem například na knihu ani nesáhla a to ke mně prostě nesedí. Dříve jsem si četla několik hodin denně. A nebylo to tím, že jsem si nechtěla číst - chtěla, jen jsem byla lína... A tak jsem se rozhodla zavést čtecí rutinu. Na to dělat něco pravidelně opravdu nejsem, ale tohle kupodivu celkem funguje. Takže tady jsou mé tipy:

Číst si každý den před spaním
Zdroj
Čtení před spaním jsem vždycky měla ráda, ale poslední dobou se mi do toho nechce. Jsem prostě často unavená. Ale i tak jsem si řekla, že to tak prostě dělat budu. Nezáleží na tom, kolik stran tak přečtu, ale to, že se k tomu dokopu. Protože pak se mi často stává, že čtu mnohem víc, než jsem plánovala a dokonce se musím nutit, abych se od knihy odtrhla. A když to tak zrovna není, tak si většinou stanovím, že přečtu jednu kapitolu. Nezabere to moc času, ale v knize mě to posune.

Čtěte, při cestě
Troufám si říct, že skoro každý z nás každý den někam odjíždí, ať už je to škola, práce, nebo něco úplně jiného. A čas strávený v dopravních prostředcích se přesně hodí na čtení. Jen si to představte: Když každý den dojíždíte deset minut, tak přečtete (nebo alespoň já) deset stránek cestou tam a deset cestou zpátky. A to bez toho, aniž byste si  na to museli udělat čas.

Je mi jasné, že tyhle tipy jsou zbytečné pro někoho, kdo je zvyklý číst dvě stě stran za den. Já jsem toho taky schopna, ale při čtecím bloku se mi o tom může jen zdát. A proto jsou tyhle malé krůčky důležité. Když budeme brát kapitolu jako dvacet stran a připočteme k tomu cestu, tak za den můžete úplně v klidu přečíst čtyřicet stran. I mnohem víc. Mně to pomohlo.

5 komentářů:

  1. Najít si čas na čtení je někdy nesplnitelný úkol, a to i přesto, jak moc se snažím. :)) Můj velký problém je, že i přesto, že denně trávím v autobuse poměrně hodně času, číst si nemůžu. :( Kdyby to šlo, měla bych načteno 2x tolik. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, některým lidem se při čtení v autobuse dělá špatně, ale můj případ to naštěstí není.

      Vymazat
  2. Mě se při čtení v autobuse dělalo ze začátku hodně špatně. Ale mám parádní tip! V lékárně se dají koupit lízátka, které pomáhají od nevolnosti. Jsou teda určené pro začátky těhotenství, ale jednou při cestě na dovolenou mě vážně zachránily :D Potom jsem si vždy zabalila dvě lízátka na cestu do práce a z práce. Mohla jsem parádně číst a nic mi nebylo. Cestuju do práce hodinu, takže nevyužít tento prosezený čas by byla velká chyba. Po tom, co jsem spapkala všechny lízátka a začala jsem jezdit bez nich mi už nikdy nic nebylo. Asi jsem si na to čtení prostě zvykla :-) I když je pravda, že teď mám taky období, kdy mi to čtení nějak nejde :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Čtení v MHD mám ráda. Na střední (studovala jsem knihovnictví) jsme dokonce měli projekt, který měl vybízet ke čtení v tramvajích. Všichni jsme ho milovali, protože se nás patnáct lidí nahrnulo do tramvaje a všichni jsme si četli, abychom dávali lidem dobrý příklad. Jindy jsme zase rozdávali vyřazené knihy z knihovny, což ale nevím, jaký mělo úspěch - myslím, že dost lidí je prostě vyhodilo. Ale občas jsme viděli, jak si někdo opravdu začíná číst.
    Jinak mě na blok pomáhá to, že se zbavím technologií. Prostě vypnu telku, zaklapnu notebook a jdu si číst. Jinak bych musela začít uklízet a to přece nikdo nechce :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Tak to ti ten školní projekt závidím... A ano, takhle to taky dělám, že prostě všechno vypnu a většinou to funguje. ;)

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.