úterý 13. března 2018

Padesát odstínů šedi - E. L. James


Nevinnost je pomíjivá.

Autor/ka: E. L. James
Originální název: Fifty Shades of Grey
Rok vydání: USA 2011/ CZ 2012
Nakladatelství: USA Vintage Books/ CZ XYZ
Překladatel/ka: Zdenka Lišková
Počet stran: 608

Co začne jedním nevinným interwiev, přerostlo v něco mnohem většího. Zatímco Anastasia je studentkou literatury a ztělesněním nevinnosti, tak Christian Grey je majitelem obrovské korporace a nevinnost rozhodně není slovo, které by ho popisovalo.
Ale dokáže Anastasia vyhovět všem jeho nárokům? A bude jim chtít vyhovět?
„Obchod je jenom o lidech, slečno Steeleová, a já jsem v posuzování lidí velmi dobrý. Vím, co je pohání, co je povznáší, co je oslabuje, co je inspiruje a taky jak je pobízet. Zaměstnávám velmi mnoho dobrých lidí a odměňuji je štědře.“ Udělá drobnou pauzu a zaklesne se do mě svým šedým pohledem. „Věřím, že cesta k úspěchu v jakémkoliv projektu vyžaduje, aby se člověk stal jeho vládcem; aby to, čemu se věnuje, znal skrz naskrz, každý detail. A já opravdu tvrdě, velmi tvrdě pracuji na tom, abych takový byl. Veškerá rozhodnutí činím na základě logických úvah a faktů. Mám přirozený talent pro vytipování a rozvíjení solidních nápadů a také mám schopné lidi. A to je to podstatné, všechno nakonec stojí na schopných lidech.“ (s. 15)
Knihy tohoto žánru opravdu nečtu často. Vlastně je to sázka s kamarádkou, a tak ji musím vyhrát… Upřímně jsem k celé téhle sérii měla dost předsudků. Filmy jsem neviděla, ale jen jsem slyšela, o čem to je, četla nějaké recenze, autorčinu biografii – vůbec se mi do toho nechtělo. A abych řekla pravdu, tak se můj názor moc nezměnil. O všem už vypovídá jen to, že autorce knihu nechtělo žádné nakladatelství vydat, a tak si ji vydala sama. Prodejnost je obrovská, ale rozhodně si nemyslím, že právem.

Kniha má šest set stran, ale ani nevím, jak je to možné, protože příběh nijak spletitý není. Ano, čte se poměrně dobře a rychle, ale dialogy jsou hrozně průhledné, obyčejné, jednoduché, bezduché. Popisů tam moc nenajdete. Vlastně jen Anastasiiny myšlenky. A ty taky neoplývají ničím hlubokým. Je jí něco málo přes dvacet, ale chová se tak na třináct. Vlastně celá kniha působí nevyspěle a to i navzdory erotickému námětu. Celé je to takové holé a dle mého názoru literárně naprosto nehodnotné.

Jediné, co můžu pochválit, je obálka, která je poměrně výstižná a název má dokonce i nějakou tu hloubku. Ale jinak to bylo zklamání a to jsem byla opravdu odhodlaná odhodit předsudky – nebylo třeba.

Nicméně pokud hledáte oddechový erotický román na pláž, u kterého vám nebude vadit, že se vodou celý zkroutí, pak tenhle mohu rozhodně doporučit.

8 komentářů:

  1. Ten závěr panebože :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  2. I já jsem měla období,kdy jsem se do knih pustila a musím uznat, že měly sestupnou tendenci. Dají se přečíst, opravdu rychle a jako odreagování proč ne. Vážně to ale není nic hodnotného. :) Závěr mě povavil, ale přeci jen uznej, každé knihy je škoda. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, každé knihy je škoda, ale některých méně. :D Nicméně to mělo být hlavně pro pobavení, abych trochu odlehčila negativní recenzi.

      Vymazat
  3. Přečetla jsem taky všechny tři a to jen z důvodu, že to kamarádky vychvalovali. Na Valentýna se třepali, až zase půjdou do kina a jejich chlapi je za to nesnášeli :D každopádně tohle opravdu žádnou literární hodnotu nemá. Moc bych se neoháněla s tím, že ji nakladatelství nevyhovělo...podívejme se třeba na J.K Rowling. Ale u tohoto se jim teda nedivím. Přečteno to bylo sice hodně rychle, ale stejně by se ten čas dal využít něčím hodnotnějším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť já to taky čtu jen kvůli sázce. :D Ale souhlasím, že někdy nakladatelé nechtějí vydat i dobré knihy. :)

      Vymazat
  4. Já jsem na sebe celkem hrdá, že jsem vybojovala první díl do půlky :D Dostala jsem ho, tak jsem se aspoň pokusila. Pak jsem to poslala dál. Zabíralo to moc místa v knihovně a na podložení nohy u stolu to zase bylo moc tlusté :) Znám každopádně pár holek, které jsou z toho nadšené, já jsem v tom nic přitažlivého nenašla. Pouze plytké a neuvěřitelné postavy, neznalost prostředí, nekvalitní styl psaní a lacinou erotiku. Ale, hergot, vysvětlí mi někdo, proč se to tak prodávalo? Lámu si s tím hlavu a myšlenka nepřichází.

    OdpovědětVymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.