středa 19. prosince 2018

Seymour Hersh - Diskuze a autogramiáda

Zdroj
Je čtvrteční odpoledne 8. listopadu a já vstupuji do kavárny (která je zároveň i knihkupectvím) Globe, kde se od 16:00 má v rámci Festivalu spisovatelů Praha konat diskuze a autogramiáda amerického novináře Seymoura Hersche. O akci toho vlastně moc nevím, protože jsem se o ní dozvěděla až dneska, a tak mířím trochu do neznáma.

 Prostředí kavárny je příjemné a útulné. Překvapuje mě však to množství lidí, kteří se nezdráhají sedět ani na schodech a také množství cizinců. Posadím se, vytáhnu zápisník a čekám. Po chvíli se dozvídáme, že pan Hersh bude mít malé zpoždění, neboť teprve dnes přiletěl do Prahy. Nakonec po asi dvaceti minutách vchází světoznámý novinář do kavárny a po malém focení s novináři už usedá na pohovku a pohodlně si natahuje nohy. Když začne mluvit, několik lidí je překvapeno, že diskuze bude pouze anglicky, bez tlumočení. Musím přiznat, že součástí takové jsem ještě nebyla, ale s angličtinou problém nemám.

Rozhovor neprobíhá úplně tradičním způsobem, protože některé dotazy se panu Hershovi nezdají důležité, jiné přímo odmítne a u dalších se naopak až moc rozpovídá nebo odchýlí od tématu. Je vidět, že radši sám rozhoduje o tom, co sdělí. Vypráví o svých nejznámějších případech, o tom jak získával informace, o svých kontaktech mezi slavnými lidmi, stručně představuje svoji knihu Reporter: A Memoir apod. Ostře kritizuje americkou politiku a kladně se nevyjadřuje ani o jejím prezidentu Donaldu Trumpovi. Říká, že Trump je chytrý, ale nebezpečný a to obzvláště ve způsobu, kterým využívá násilí. „Musíte nejdříve číst, než začnete psát,“ vysvětluje Hersh. „Já jsem čtenář,“ prohlašuje o sobě několikrát. „Trump kouká na televizi.“
 
Útulné prostředí kavárny a knihkupectví Globe a Seymour Hersh v centru dění.
Po více jak dvouhodinovém rozhovoru, který se zvrhne téměř v monolog je místo na dotazy a lidé toho využívají.

Nakonec následuje podepisování knih, kterého se již neúčastním. Jsem ráda, že jsem se takovéto akce zúčastnila, a i když se tolik o politické dění ve světě nezajímám, tak mi rozhodně něco předala.

Znáte tohoto novináře? Zúčastnili jste se nějaké podobné akce? Rozhodilo by vás, kdyby akce, které se účastníte probíhala jenom v angličtině?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.