úterý 14. srpna 2018

Bílá nemoc - Karel Čapek


Nic není zadarmo.

Autor/ka: Karel Čapek
Originální název: Bílá nemoc
Rok vydání: CZ 1961
Nakladatelství: CZ Orbis
Překladatel/ka: /
Počet stran: 95


Zemi napadla epidemie bílé nemoci. Nikdo si s ní neví rady až na doktora Galéna, který vynalezl lék. Léčí zadarmo, ale pouze chudé. Když onemocní i hlavní zbrojař země baron Krüg a chce vyléčit, stanoví si Galén podmínku – když se vlády dohodnou na, že přestanou bezhlavě válčit, vyléčí ho.
To samozřejmě není tak jednoduché a to hlavně když zemi vládne maršál, pro něhož je válka potěšením.


DVORNÍ RADA: – zde, v čísle dvanáct, máme kontrolní pacienty, kteří jsou také stiženi Čengovou nemocí; ty však neléčíme svou novou metodou, aby bylo možno srovnávat dosažené výsledky –
MARŠÁL: Rozumím. Podíváme se na ně.
DVORNÍ RADA: Vaše Excelence dovolí, abych ji varoval. Choroba je nakažlivá. Mimoto je to hrozný pohled – a přes všechna opatření také nesnesitelný zápach.
MARŠÁL: My vojáci a doktoři musíme vydržet všechno. Pojďme!
(Vejde do dvanáctky. Celá svita za ním.)
(Okamžik ticho, je slyšet jen hlas Dvorního rady z dvanáctky. Po chvilce vrávorá ven Generál, podpírán Druhým asistentem.)
GENERÁL (sténá): Příšerné! Příšerné!
(Z dvanáctky se tlačí ven jiní členové svity.)
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ: To je hrůza! Otevřte okno!
POBOČNÍK (se šátkem u nosu): Skandál! Sem vodit hosty!

Další kniha, kterou jsem četla v rámci osnov českého jazyka. Jedná se o jedno z nejznámějších dramat Karla Čapka. Kniha je krátká a poměrně dobře se čte, i když se mi občas dost pletly různé postavy. Ale to se mi u dramat stává často. Děj je srozumitelný a členitý, takže vás nezačne nudit. A i když je z rozhovorů postav patrné, že kniha nebyla napsána včera, tak je vše perfektně srozumitelné.

Tohle je jedna z knih, které nesmíte číst úplně doslovně. Má toho opravdu hodně mezi řádky a mnohdy jsou to ty nejdůležitější a nejzajímavější informace – ty, které ve vás něco zanechají a někam vás posunou.

Nejvíce se mi na příběhu líbil konec a také mě nejvíce překvapil – doufala jsem, že to dopadne jinak.

Rozhodně bych vám tuhle knihu doporučila jako povinnou četbu, protože je krátká, dobře se čte a je dost specifická na to, aby se o ní dobře psalo.

Jaký je váš názor na Čapka?

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) knihy od Čapka mám ráda a zrovna Bílá nemoc je podle mě naprosto úžasná. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji. :D Až moc často mi ty recenze chválíš. Já stále nevím, jaký je můj názor na Čapka. Nejspíš si od něj potřebuji přečíst více knih, abych si svým názorem byla jistá.

    OdpovědětVymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.