středa 29. června 2016

Svobodná vůle - Sam Harris

Zdá se nám, že jsme svobodní, ale je to skutečnost nebo jen iluze?

Autor/ka: Sam Harris
Originální název: Free Will
Rok vydání: UK 2012/ CZ 2015
Nakladatelství: UK Free Press/ CZ dybbuk
Překladatel/ka: Kateřina Ctiborová
Počet stran: 88

Tato kniha mě zaujala hned poté, co jsem si přečetla anotaci. Nesmírně mi v hlavě začala hlodat představa, kterou autor v knize popisuje a to, že svobodná vůle je jen iluzí a že vše co uděláme a o čem rozhodneme je dáno už dávno předtím.
Odůvodňuje to tak, že jsme determinováni (to je autorovo oblíbené slovo) předchozími zkušenostmi, geny, podmínkami, ve kterých žijeme a spoustou dalších věcí.
Svobodná vůle je iluze. Naše vůle prostě není naším dílem. Myšlenky a úmysly vyvstávají na základě příčin v pozadí, jichž si nejsme vědomi a nad nimiž nemáme vědomou kontrolu. Tu svobodu, kterou se domnívám mít, nemáme. (s. 13)
Kniha je krátká, výborně se čte, i když se u toho musíte často trochu zamyslet, je rozdělena na přehledné kapitoly a doplněna spoustou příkladů a odkazů na další filosofy, takže mi přijde jako bezvadný rozcestník pro další obohacování mysli vědomostmi. 

Donutí vás zamyslet se a i když nebudete tak úplně souhlasit s autorovým názorem, poskytne vám jiný pohled na věc.

Zaujala mě také obálka, i když stále nemohu přijít na to, co na ní vlastně vidím. Napadl mě jin a jang nebo jakýsi obličej, ale nevím. Co myslíte vy? 

Knihu mohu jen doporučit, ale jaký máte na svobodnou vůli názor právě teď, bez toho aniž byste knihu četli? Je běžnou součástí našich životů nebo jen iluzí vyprodukovanou médii a politikou?
"Předstírat, že víte věci, které ve skutečnosti nevíte, je palivem náboženství."
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/600x315/a8/fb/27/a8fb27e09dba5a6af8b164e5ce118b4a.jpg


2 komentáře:

  1. Mám ráda tento typ knihy a určitě se na ni musím u nás podívat :)
    Katy

    OdpovědětVymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.