úterý 17. ledna 2017

Stařec a moře - Ernest Hemingway

Štěstí je relativní a vzácné.

Autor/ka: Ernest Hemingway
Originální název: The Old Man and the Sea
Rok vydání: UK 2004 / CZ 2015
Nakladatelství: UK Arrow Books  / CZ Odeon
Překladatel/ka: Šimon Pellar
Počet stran: 112


Stařec Santiago bydlí v malé chatě s jednou místností, stolem, židlí, postelí a ohništěm. Každý den se vydává na otevřené moře chytat ryby. Sice už celých čtyřiaosmdesát dní nic nechytil, ale i přes to se tam vydává i dnes.
Nejprve to vypadá na den stejně bídný jako ten předchozí, ale pak se mu na šňůře zasekne ryba, která je tak obrovská, že dokáže táhnout celý člun za sebou. Ale to je právě problém, protože ho táhne stále dál a dál. Povede se mu ji chytit, nebo ji bude muset nechat uplavat.
Chtěl trochu přitáhnout, ale už od chvíle, kdy ryba zabrala, zůstávala šňůra napjatá k prasknutí, a když se zaklonil a ucítil ten obrovský tah, uvědomil si, že větší sílu použít nemůže. Za žádnou cenu nesmím trhnout, pomyslel si. Hák při každém příběru rozšíří ránu v tlamě, a když se pak ryba vymrští nad hladinu, mohl by vypadnout. (s. 46)
Musím přiznat, že mě tahle kniha dost zklamala. Přeci jen je to Hemingway – tolik opěvovaný a oceňovaný autor… Ale upřímně nevím proč, protože tahle kniha mě opravdu moc nenadchla.
Příběh je celý hrozně jednoduchý, předvídatelný a zdlouhavý. Vím, že i tak má kniha nějakých sto stran, ale vše by se dalo bez problému shrnout do méně než poloviny. Neodehrává se tam ani žádný vedlejší děj – prostě nic. Maximálně tam najdeme pár flashbacků, které byly upřímně to nejzajímavější z celé knihy, protože se tam dozvídáme něco ze starcovy minulosti.

Ale abych jen nevytýkala, tak musím pochválit autorovy popisy. Když popisoval moře, slyšela jsem ho. Když popisoval chuť ryby, kterou jedl, cítila jsem ji na jazyku. Tudíž je vidět, že psát umí, ale tady mi prostě chyběl ten nápad. To téma, které mě na začátku chytne a už nepustí. Navíc je uváděno, že se jedná o novelu, což je vlastně povídka s překvapivým koncem, ale že by tady nějaký byl? No nevím.


Takže celkově? Jestli bylo cílem, abych měla děsnou chuť na rybu, tak uspěla, ale jestli mě měla zaujmout, tak ne. Opravdu ne.



2 komentáře:

  1. Táto recenzia sa mi páči, našla si aj pozitívne veci a recenzia je taká úprimná. Popravde ma toto dielo neláka už z názvu a obsahu. Možno mu ale raz dám šancu. Milujem klasickú literatúru a toto je skutočne ospevovaná kniha takže možno raz... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, snažím se, aby mé recenze byly takové, jaký pocit ve mně ty určité knihy zanechávají. A jestli miluješ klasickou literaturu, tak si myslím, že by se ti tato kniha mohla líbit. Mě se nelíbila, protože mi zkráceně přišla prostě nudná, ale to je koneckonců (podle mě) většina klasické literatury (jo, nejsem zrovna její milovník), takže jí dej šanci. Případně moc neztratíš, protože je to opravdu krátké.

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.