sobota 2. února 2019

Na okraji - Lina Bengtsdotter


Svěží detektivka, která vás nepustí.

Autor/ka: Lina Bengtsdotter
Originální název: Annabelle
Rok vydání: SE 2017/CZ 2018
Nakladatelství: SE Forum/CZ Cosmopolis
Překladatel/ka: Lucie Podhorná
Počet stran: 320

Malé švédské městečko Gullspång – přesně tady se odehrává většina našeho příběhu. Všichni se tu navzájem znají a až do zmizení sedmnáctileté Annabelle se tu nic špatného nikdy nestalo. Nebo to není tak úplně pravda? Charlie Lagerová přijíždí se svým kolegou Andersem ze Stockholmu, aby pomohli dívku najít. Charlie postupně odkrývá temný příběh a nakonec i střípky své vlastní minulosti. Podaří se vyšetřovatelům zjistit, co se vlastně stalo a najít Annabelle včas?
Charlie potáhla z cigarety. Nebyla už tou vyhublou puberťačkou, která z tohohle městečka před téměř dvěma desetiletími odešla. Dokonce i místního přízvuku se už zbavila. A přesto, pomyslela si, přesto mi toho tolik zůstalo. Myslela na ty, kteří jí tehdy byli blízcí, na to, kdo v městečku asi ještě žije a kdo se odstěhoval. Neměla zrovna spoustu přátel a každý, s kým se stýkala, byl přesvědčený, že z Gullspångu zmizí, jakmile se naskytne první příležitost. To kvůli té nudě. V Gullspångu nebylo nic, sny se zabydlely ve městech. (s. 40)
Už na začátek bych chtěla říct, že mě kniha mile překvapila. Detektivka/detektivní thriller není žánr, který čtu tak často, ale čas od času po nějaké takové knize ráda sáhnu. Na okraji je velmi svěže napsaná, nezamotáte se do zbytečných popisů a přehnaně vyhrocených dramatických scén. Naopak sledujete více dějových linek, které se postupně odkrývají a v konečném důsledku tvoří úplný příběh. Ten je sám o sobě napínavý, originální a z barvitě popsaného švédského prostředí vám bude mnohdy běhat mráz po zádech.

Oceňuji především, že každá postava je podrobně vykreslena. Všechny mají svůj příběh, svoje silné a slabé stránky a mimo jiné i svá tajemství. A to platí i pro vedlejší postavy, se kterými se setkáte jen na několika stránkách.

Rozhodně bych chtěla zmínit i grafickou/fyzickou stránku knihy, protože česká obálka je nabita napětím a tajemstvím a troufám si říct, že se mi líbí víc než ta originální švédská.

Překvapilo mě, že jsem celou knihu zhltla asi za dva dny a to jsem se ani nijak nesnažila. I to svědčí o její kvalitě a čtivosti. I přesto, že nemůžu najít nějaký výrazný aspekt, který by mi na knize vadil, tak vím, že jsem už četla i lepší knihy a i proto jsem jí dala na Goodreads čtyři hvězdičky namísto pěti. Nicméně opravdu doufám, že Cosmopolis vydá co nejdříve druhý díl. Máte rádi severské krimi? Jací jsou vaši oblíbení autoři z tohoto koutku světa?

Za recenzní výtisk bych chtěla poděkovat nakladatelství Cosmopolis, kde si také můžete detektivní thriller Na okraji zakoupit.

4 komentáře:

  1. Souhlasím. Nebyla to nadupaná jízda, ale mělo to hlavu a patu a především spád. Dobře se to četlo. Taky se těším na pokračování :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se Na okraji hodně líbila. Byla čtivá, napínavá a také jsem ji měla prečtenou za chvíli. Doufám, že další díl bude brzy a bude ještě lepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky doufám, že bude druhý díl ještě lepší. :)

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.