čtvrtek 5. září 2019

Strážce ztracených měst - Shannon Messenger


Vzdali byste se své rodiny pro úplně jiný svět?

Autor/ka: Shannon Messenger
Originální název: Keeper of the Lost Cities
Rok vydání: USA 2012/CZ 2019
Nakladatelství: USA Aladdin/CZ Ocelot
Překladatel/ka: Radka Kolebáčová
Počet stran: 400

Sophie je dvanáct a je chytřejší než všichni její spolužáci. Má fotografickou paměť a dokáže číst myšlenky všem okolo sebe. I když by se to tak mohlo zdát, tak její život není zas tak jednoduchý.
Nikomu o tom nemůže říct, protože by jí samozřejmě nevěřili. Až jednoho dne na školním výletě v muzeu potká kluka, kterému číst myšlenky neumí a který ji zahrne spoustou podivných otázek. Řekne jí, že vůbec není člověk, jak si myslela, ale že je z elfí rasy, která se ukrývá před lidským světem. Sophie dostane nabídku úplně změnit svůj život. Ale rozhodne se ji přijmout, když by to znamenalo opustit vše, co doposud znala?
Ohlédl se přes rameno, a když spatřil nedalekou skupinku turistů s ledvinkami okolo pasu, svraštil čelo. Zatáhl Sophii do opuštěného rohu parkoviště a přikrčil se za tmavě zelenou mini dodávku. „Fajn – nejde to zrovna snadno vysvětlit, tak to prostě řeknu. Nejsme lidi Sophie.“ (s. 16)
Ano, tahle kniha nejspíše cílí na čtenáře mladší, než jsem já, ale to neznamená, že jsem si ji neužila. Když mi Megaknihy ve spolupráci s nakladatelstvím Ocelot tuhle knihu nabídli k recenzi, tak mě hned zaujala, i když jsem byla trochu skeptická, jestli na ni nejsem moc stará. A troufám si říct, že nejsem. Jedná se o fantasy typu Ulysses Moore, Narnie a další, na které jsem ve dvanácti nedala dopustit (v té době jsem pohrdala vším kromě fantasy). Takže čtení Strážce ztracených měst pro mě byl jako návrat do té doby.

Děj je pestrý, napínavý a skvěle promyšlený. Opravdu jen párkrát jsem si řekla tak počkat, tohle nedává smysl/ tohle rozhodnutí by žádné dítě neudělalo. A jsem si jistá, že ve dvanácti bych si toho opravdu nevšimla. Elfí svět, do kterého se v knize podíváme, je nádherně vykreslený a nejednou jsem si přála ocitnout se v něm stejně jako Sofie. Hlavně v té škole. Jestli se mi nepodaří nastoupit do Bradavic, tak jdu tam.

Hlavním postavám je na začátku knihy okolo dvanácti let. Samozřejmě, že když v průběhu knihy zachraňují svět, tak se chovají, jako by byly starší a dělají rozhodnutí, která by asi děti dělat neměly, ale tak už to v těchto knížkách chodí, takže bych to úplně nevytýkala.

Obálka je trochu teatrální, ale příběhu sedí skvěle, stejně jako název. A i když má kniha asi čtyři sta stran, tak jsem ji přečetla za dva dny a rozhodně bych se nezlobila, kdyby jich měla ještě o trochu víc
.
Pokud máte rádi fantasy, tak tohle si užijete. Nedivím se, že je Sahannon Messenger v zahraničí tak populární. Doufám, že brzy od ní v Česku vyjdou i další knihy, protože tohle rozhodně není poslední, po které jsem sáhla. Uvažujete, že po knize sáhnete?

Za recenzní výtisk bych chtěla poděkovat Megaknihám, kde si také můžete fantasy knihu Strážce ztracených měst zakoupit.

2 komentáře:

  1. O téhle knížce básní už strašně moc knižních blogerů, takže má zvědavost pochopitelně roste. :D

    OdpovědětVymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.